Vedtægter for Foreningen TangoMike

§1 Navn og hjemsted

Foreningens navn er TangoMike.
Foreningens hjemsted er Danmark.


§2 Formål

Foreningens formål er at:

  1. Fremme fællesskab og aktiviteter omkring Tangomike og radiokommunikation.
  2. Være en socialt bærende forening for alle aldre og alle mennesker, hvor fællesskabet er i centrum.
  3. Være åben for alle former for radiokommunikation – både analog og digital – uden at tale ned til nogen gren.
  4. Skabe et inkluderende og sagligt miljø, hvor medlemmer mødes med respekt.

§3 Medlemskab

  1. Medlemskab er kontingentfrit.
  2. Medlemskab opnås ved registrering via foreningens hjemmeside eller telefonisk hos det ansvarlige bestyrelsesmedlem.
  3. Ved registrering accepteres foreningens vedtægter.
  4. Nye medlemmer opnår stemmeret efter 1 års sammenhængende medlemskab.
  5. Forslag kan sendes skriftligt til bestyrelsen, forslagene behandles inden for generalforsamlingens bemyndigelse.
  6. Eksisterende medlemmer skal registrere sig inden ét år fra foreningens stiftelse for at bevare stemmeret. (udgår ved første generalforsamling efter stiftelse)

§4 Rettigheder og pligter

  1. Medlemmer skal opføre sig ordentligt overfor hinanden.
  2. Det er ikke tilladt at tale nedsættende om aktiviteter, personer eller Tangomike-navnet – hverken i opslag, på radio/walkie eller andre medier.
  3. Overtrædelse af vedtægterne kan medføre advarsel, suspension eller eksklusion.

§5 Disciplinære foranstaltninger

  1. Bestyrelsen kan tildele:
    • skriftlig advarsel
    • midlertidig suspension
    • permanent eksklusion
  2. stk.1 kræver simpelt flertal i bestyrelsen.
  3. Medlemmet skal skriftligt informeres og have 14 dages mulighed for at kommentere henvendelsen.
  4. Ekskluderede medlemmer kan anmode om at få sagen behandlet på førstkommende generalforsamling.
    Skal anmodes skriftligt.
    Medlemmet må møde op til sagsbehandlingen ved førstkommende generalforsamling.
  5. Der forelægger et bilag som indeholder retningslinjer til bestyrelsen. (se bilag 1)

§6 Generalforsamling

  1. Bestyrelse indkalder til generalforsamling, og hvis nødvendigt ekstra ordinær generalforsamling i henhold til vedtægterne.
  2. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og afholdes én gang årligt.
  3. Den ordinære generalforsamling afholdes som udgangspunkt i november eller december.
  4. Indkaldelse sker med mindst 4 ugers varsel via foreningens officielle kanaler, som hjemmeside og evt. via. e-mail.
  5. Dagsordenen skal som minimum indeholde:
    • Valg af dirigent
    • Formandens beretning
    • Fremlæggelse af regnskab
    • Indkomne forslag
    • Valg til bestyrelsen
    • Valg af 2 revisorer
    • Eventuelt
  6. Kun medlemmer med mindst 1 års medlemskab har stemmeret.
  7. Beslutninger træffes ved simpelt flertal, medmindre andet er fastsat.
  8. Der kan ikke stemmes med fuldmagt.
  9. Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 14dage før og bliver lagt ud af på hjemmesiden under dagsorden.

§7 Bestyrelse

  1. Foreningen ledes af en bestyrelse på 3-5 personer valgt for 4 år ad gangen,
    mindst 3 bestyrelsesmedlemmer skal være til stede for at bestyrelsen er beslutningsdygtig.

    1.a bestyrelsen og turnus starter med
    - Formand                    Kim Kristiansen Tm83                 4år.
    - Næstformand            Jan Røygaard Tm02                    3år.
    - Bestyrelsesmedlem  Jan Juul Mortensen Tm96           2år.
    - Bestyrelsesmedlem  Claus Jørgensen Tm900             1år.
    - Bestyrelsesmedlem  Per-Ulrik Rasmussen Tm07        4år.
    (1.a bortfalder efter 4år fra stiftelse)
  2. Bestyrelsen konstituerer sig selv umiddelbart efter generalforsamlingen:

    • Kassereren vælges af bestyrelsen og sidder i mindst 2 år.
      Kassereren kan være et medlem uden for bestyrelsen.
  3. Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand, sekretær eller andre nødvendige poster, og bestyrelsens sammensætning meddeles straks til medlemmerne via hjemmesiden.
  4. Et bestyrelsesmedlem skal varetage én tildelt post eller opgave, da denne er vigtig for foreningens virke.
    Det forventes at bestyrelsesmedlemmer deltager aktivt i foreningen.
  5. Der vælges to suppleanter (1. og 2.) på generalforsamlingen, som indtræder i bestyrelsen, hvis et medlem ikke kan eller ønsker at bestride sin post.
  6. En suppleant der overtager en post, overtager kun den resterende valgperiode.
  7. Suppleanter kan deltage i møder, uden stemmeret
  8. Alle beslutninger i bestyrelsen kræver simpelt flertal.

§8 Økonomi

  1. Foreningen er kontingentfri.
  2. Donationer og sponsorater kan modtages.
  3. Der må indkøbes og sælges merchandise for indtægt til foreningen.
  4. Bestyrelsen forvalter foreningens midler ansvarligt og efter formålet.
  5. Bestyrelsen tager stilling til, hvad foreningens økonomiske midler skal anvendes til.
  6. Der vælges to revisorer på generalforsamlingen. Revisorerne vælges for ét år ad gangen og er begge på valg hvert år.

§9 Logo og merchandise

  1. Foreningens navn og logo tilhører foreningen.
  2. Ved brug af logo eller navn i forbindelse med salg af merchandise eller lignende kræves accept fra et flertal i bestyrelsen.
  3. Uautoriseret brug af logo/navn kan medføre disciplinære foranstaltninger.

 §10 Platforme/medier

  1. Kun foreningens bestyrelse kan have administrator roller på de forskellige platforme.
  2. Bestyrelsen kan uddele roller som moderatorer, ordstyrer, redaktører eller lign.
  3. Afgående bestyrelsesmedlemmer afgiver administratorroller til den der overtager posten.
  4. Mindst et bestyrelsesmedlem har ansvar for medier og platforme.

 §11 Vedtægtsændringer

  1. Ændringer af vedtægterne kræver flertal af 2/3 fremmødte på en generalforsamling.
  2. Forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før.

§12 Opløsning

  1. Opløsning af foreningen kræver, at mindst 2/3 af medlemmerne er fremmødt, og at mindst 2/3 af de fremmødte stemmer for.
  2. Hvis ikke 2/3 af medlemmerne er fremmødt, skal der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling senest 14 dage efter.
  3. På den ekstraordinære generalforsamling kan opløsningen vedtages,
    ved et simpelt flertal af de fremmødte stemmer, uanset hvor mange medlemmer der er mødt op.
  4. Eventuelle midler skal ved opløsning tilfalde en ikke-kommerciel forening med beslægtet formål eller et velgørende formål, som besluttes af generalforsamlingen, ved foreningens opløsning.

 


Bilag 1
Retningslinier for Disciplinære foranstaltninger

  1. Grundlæggende regler
    • Medlemmer skal behandle hinanden med respekt og ordentlighed.
    • Det er ikke tilladt at tale ned til andre former for radiokommunikation, uanset om det er digitalt, analogt eller andre beslægtede aktiviteter.
    • Det er ikke tilladt at tale ned til eller udvise respektløs adfærd over for TangoMike, hverken på radio, i opslag eller på andre platforme.
  2. Forseelser
    Følgende forhold kan betragtes som brud på foreningens regler:
    • Chikane, mobning, krænkende sprogbrug eller diskriminerende adfærd.
    • Nedgørelse af medlemmer, aktiviteter eller foreningens virke.
    • Forsøg på at skade foreningens omdømme internt eller eksternt.
    • Gentagne overtrædelser af vedtægter eller husregler.
  3. Sanktioner
    Bestyrelsen kan træffe beslutning om følgende foranstaltninger:
    • Skriftlig advarsel.
    • Midlertidig udelukkelse fra aktiviteter, digitale medier eller kanaler
    • Eksklusion (udmeldelse) af foreningen.
  4. Procedure
    • En sag behandles altid af bestyrelsen.
    • Medlemmet skal have mulighed for at give en forklaring, inden der træffes beslutning.
    • Beslutning om eksklusion kræver flertal i bestyrelsen.
  5. Bandlysning
    • I særligt grove tilfælde kan bestyrelsen beslutte, at et medlem bandlyses fra fremtidigt medlemskab.
    • En sådan beslutning kræver flertal i bestyrelsen.
  6. Anke
    • Et medlem, der ekskluderes, kan forlange, at sagen forelægges den førstkommende generalforsamling, som kan omgøre bestyrelsens beslutning ved simpelt flertal.